Opdracht: Bedrijven bezoek.

Opdracht:
Jullie gaan in groepjes van twee of drie personen verschillende bedrijven bezoeken.

Uitleg:
Zoals je weet zijn er verschillende soorten bedrijven. Een bedrijf is een organisatie van arbeid en kapitaal. Een bedrijf dat gericht is op het maken van winst wordt veelal een onderneming genoemd. Bij een bedrijf zijn verschillende mensen betrokken, zoals:

  • klanten 
  • eigenaren en/of aandeelhouders.
  • personeel, werknemers.
  • leveranciers.
  • concurrenten. 

Een bedrijf dat tastbare producten maakt wordt ook wel een fabrikant genoemd en die leveren dan spullen aan die in verschillende winkels weer verkocht worden.

Voorbereiding:
Je maakt een groepje van twee of drie personen. Je overlegd met je groepje welke bedrijven jullie willen gaan bezoeken. Je bezoekt minimaal drie bedrijven waar ze verschillende producten verkopen.
(bijv. Halfords, C&A, Douglas)
Voordat je deze bedrijven gaat bezoeken maakt ieder eerst 5 vragen die hij/zij over het bedrijf wilt weten.  Je schrijft of typt deze vragen netjes uit en bewaard deze voor je voorbereiding.

Uitvoering:
Nadat je de vragen hebt gemaakt ga je met je groepje naar de stad. Je gaat naar de bedrijven toe en probeert antwoord op je vragen te krijgen. Zorg ervoor dat je wel weet wat ze geantwoord hebben want je gaat deze antwoorden nog uitwerken in een verslag. (tip: zorg voor pen en papier).

Reflecteren:
Je maakt de reflectievragen en je legt duidelijk je antwoord uit.

 

Reflectievragen:  Bedrijven bezoek.

1. Hoe vond je het om bij de bedrijven lang te gaan?

2. Welke vragen had je bedacht, waardoor je meer over het bedrijf te weten kwam?

3. Wat ben je allemaal te weten gekomen over het bedrijf?

4. Wat is jouw mening over de bezochte bedrijven?

5. Wat waren de verschillen tussen de bedrijven?

6.  Welke bedrijf sprak jouw het meeste aan en leg duidelijk uit waarom.

7. Wat heb je van deze opdracht geleerd?

8. Wat ging er goed? en waarom ging dat goed?

9. Wat ging er minder goed? en waarom ging dat minder goed?

Tags: ,

Reageer